Prezentacja w 3 krokach (3D)

Zaczynając pracę nad prezentacją, pomyśl o trzech etapach:

d

raft

szkic

d

esign

ubranie w slajdy

d

elivery

prezentacja

Krok 1: Szkic

Podstawowa rada, którą pragnę się podzielić, to: rozpocznij analogowo. Bez klawiatury, komputera i ekranu.

Praca na papierze z ołówkiem, ewentualnie długopisem, w ręku porządkuje myśli.
Zamień się w dziecko: otwarte, chętne do eksperymentów, entuzjastyczne, i przede wszystkim wyłącz autocenzurę.

Krok 1 - Szkic: Prezentacja w 3 krokach - Sławek Błotny

Na ograniczenia czy to czasu, czy rozmiaru prezentacji przyjdzie jeszcze czas.
Mark Twain powiedział, że praca w ramach ograniczeń daje najbardziej kreatywne efekty.
Umysł wchodzi wtedy na najwyższe obroty i tworzy oryginalne produkty.

Krok 2: Ubranie w slajdy

Ubierz w slajdy, korzystając z poniższych zasad.

Zasada trzech warstw

Zasada trzech warstw mówi o tym, żeby na slajdzie nie było więcej niż trzy warstwy informacji,
czyli np. grafika, tekst główny i tekst poboczny.

Jeśli na jednym slajdzie umieścimy tabelkę, wykres, tekst i grafikę, slajd będzie nieczytelny i trudny do szybkiej interpretacji.
Podobnie jak w przypadku całej prezentacji będzie trudno odpowiedzieć na pytanie
„Gdyby publiczność była w stanie zapamiętać tylko jedną rzecz z tego slajdu, co miałoby to być?”.

Krok 2 - Zasada trzech warstw: Prezentacja w 3 krokach - Sławek Błotny

Zasada trzech sekund

Zasada trzech sekund jest pochodną zasady trzech warstw.

Wyobraź sobie, że slajd, który tworzysz, będzie widoczny na billboardzie, który będziesz mijać,
jadąc samochodem z prędkością 90 km/h (poza terenem zabudowanym).
Masz nie więcej niż trzy sekundy, żeby odczytać znaczenie slajdu i zachować je w pamięci albo… zapomnieć.

Krok 2 - Zasada trzech sekund: Prezentacja w 3 krokach - Sławek Błotny

Zasada Zorro

Zasada Zorro mówi, że ponieważ w naszej sferze kulturowej czytamy od lewej do prawej,
to po pojawieniu się nowego slajdu na ekranie automatycznie szukamy początku tekstu w lewym górnym rogu.

Odstępstwo od tej reguły powoduje u większości odbiorców chwilową konsternację i zamieszanie podczas odczytu slajdu,
a tego chcemy uniknąć.

Krok 2 - Zasada Zorro: Prezentacja w 3 krokach - Sławek Błotny

Zasada 10-20-30

Inna zasada mówi, aby budować prezentację zgodnie z regułą 10-20-30, czyli: 10 slajdów, 20 minut, czcionka 30.

Krok 2 - Zasada 10-20-30: Prezentacja w 3 krokach - Sławek Błotny

Jeśli chodzi o czcionkę, istnieje też dość żartobliwa reguła, mianowicie: dowiedz się, ile lat będzie mieć najstarszy słuchacz,
podziel tę liczbę przez dwa i zastosuj taką czcionkę.
Gdyby na widowni był Warren Buffett, najbardziej znany inwestor na świecie, zwany „wyrocznią z Omaha”,
zbliżający się do dziewięćdziesiątki, odpowiedni byłby rozmiar czcionki 44 lub 46.

Krok 2 - Zasada 10-20-30: Prezentacja w 3 krokach - Sławek Błotny

Zasada niemieszania stylów

Od mieszania może rozboleć głowa. Dlatego nie mieszaj stylów, projektów ani układów slajdów. W tym przypadku mniej znaczy więcej.

Podobnie z czcionkami: wybierz jedną, maksymalnie dwa rodzaje czcionki i graj ich wielkością.

Krok 2 - Zasada niemieszania stylów: Prezentacja w 3 krokach - Sławek Błotny

Zasada trzech wzmacniaczy przekazu

Mamy do wyboru trzy wzmacniacze przekazu: problem i rozwiązanie, kontrast/porównanie i referencje.

Krok 2 - Zasada trzech wzmacniaczy przekazu: Prezentacja w 3 krokach - Sławek Błotny

Publiczność przychodzi, aby posłuchać, jak możemy pomóc rozwiązać jej problemy.
Poszukuje inspiracji i pomysłów sprawdzonych w praktyce.
Dobrze opracowane studium przypadku stanowi korzyść i wartość dla odbiorców. Jeśli uda się… produktu.
Dobrze opisane studium przypadku stanowi korzyść i wartość dla odbiorców.
Jeśli uda się np. zaprosić klienta do wspólnej prezentacji, to trudno znaleźć lepszy lewar naszej usługi czy naszego produktu.

Krok 2 - Zasada trzech wzmacniaczy przekazu: Prezentacja w 3 krokach - Sławek Błotny

Bardzo dobrze działają kontrast i porównanie: było tak, a po wdrożeniu projektu pojawiły się następujące efekty…

Krok 2 - Zasada trzech wzmacniaczy przekazu: Prezentacja w 3 krokach - Sławek Błotny

Trzecim wzmacniaczem przekazu są referencje. Nic nie zastąpi wiarygodnej opinii zadowolonego klienta.

Krok 2 - Zasada trzech wzmacniaczy przekazu: Prezentacja w 3 krokach - Sławek Błotny

Zasada amor vacui

Zasada amor vacui (z łac. „umiłowanie pustki”) polega na ograniczaniu niepotrzebnych elementów w dziełach sztuki
i otaczającej przestrzeni, na upodobaniu do dużych, niezapełnionych powierzchni i estetycznego minimalizmu.

Krok 2 - Zasada amor vacui: Prezentacja w 3 krokach - Sławek Błotny

Przeciwieństwem amor vacui jest horror vacui, tendencja znana z kultury Celtów i Indian, widoczna w sztuce islamu i baroku,
oznaczająca lęk przed pustą przestrzenią, polegająca na zapełnianiu całej powierzchni obiektu bez pozostawiania pustego tła.

Krok 2 - Zasada amor vacui: Prezentacja w 3 krokach - Sławek Błotny

Ponieważ prezentacją bombardujemy zmysły, stosuj zasadę amor vacui, nie bój się pustego miejsca, daj odbiorcy odetchnąć,
a Twojemu przekazowi wybrzmieć w pełni.

Zasada ciągłości prezentacji

Wiesz już coraz więcej na temat budowania slajdów. Wyzwaniem jest stworzyć z pojedynczych slajdów logiczną całość.

Krok 2 - Zasada ciągłości prezentacji: Prezentacja w 3 krokach - Sławek Błotny

Jak zatem powiązać slajdy?

Krok 2 - Zasada ciągłości prezentacji: Prezentacja w 3 krokach - Sławek Błotny

Przemyślane przejście między slajdami pozwala zachować tempo prezentacji i utrzymać uwagę publiczności.
Może to być pytanie zadane pod koniec omawiania slajdu, które wzbudzi ciekawość i podtrzyma koncentrację.

Zasada "Im mniej, tym lepiej"

Nawiązuje do minimalizmu i modernizmu w sztuce, podkreśla znaczenie prostoty i przejrzystości
stanowiących fundament dobrego wzornictwa. Pomyśl o tej zasadzie zawsze wtedy, kiedy zamierzasz dodać kolejny element do slajdu – będziesz miał mniej pracy na etapie szlifowania prezentacji.

When in doubt, cut it out.

Krok 2 - Zasada "Im mniej, tym lepiej": Prezentacja w 3 krokach - Sławek Błotny

Krok 3: Prezentacja

Nie koloryzuj

Zarówno podczas budowania slajdów, jak i w trakcie wygłaszania prezentacji unikaj koloryzowania.
Liczby i dane muszą być sprawdzone i wiarygodne. Jeśli nie jesteś pewien pochodzenia danych, nie pokazuj ich.
Każdą tezę i każdą liczbę powinieneś znać in and out.

Krok 3 - Nie koloryzuj - Prezentacja w 3 krokach - Sławek Błotny

Nie odwracaj się tyłem

Cały czas utrzymuj kontakt wzrokowy z publicznością.
Podczas konferencji to jedyna informacja zwrotna, którą możesz otrzymać – nie przegap tej szansy.
Penetruj wzrokiem całe audytorium, od pierwszych rzędów po ostatnie.

Ćwicz, co chcesz powiedzieć o każdym slajdzie, żeby nie czytać jego zawartości.
Jeśli nie masz podglądu prezentacji przed sobą, możesz zerknąć, czy na ekranie jest kolejny slajd –
tylko aby się upewnić, że wszystko jest OK.

Krok 3: Nie odwracaj się tyłem - Prezentacja w 3 krokach - Sławek Błotny

Nie daj się zaskoczyć żadnym pytaniem

Wejdź w buty publiczności i spójrz na każdy slajd jej oczami. Co budzi Twoje wątpliwości? O co byś zapytał?

Przygotuj niebudzące wątpliwości odpowiedzi.

Krok 3: Nie daj się zaskoczyć żadnym pytaniem - Prezentacja w 3 krokach - Sławek Błotny

Czytaj dalej

Zasada 3 R

Jak przygotować dobrą prezentację - 18 prostych zasad - Sławek Błotny (pobierz e-book)