Dobre prezentacje

Podobnie jak istnieje dobra sprzedaż, tak samo istnieje dobra prezentacja. Czym zatem charakteryzuje się dobra prezentacja?

Powinna być, przywołując zasadę trzech: czytelna i bezbłędna, wciągająca i zapadająca w pamięć, wreszcie skuteczna i… krótka.
Skuteczna, bo przecież przyświeca nam jakiś cel, krótka, ponieważ żyjemy w time-hungry world.
Zapewniam, że oszczędność zasobów i środków zostanie doceniona przez odbiorców.
Ale jak to zrobić?

Zwykle pada temat prezentacji, otwieramy PowerPointa lub podobny program, jesteśmy w niedoczasie,
pożyczamy trochę slajdów z poprzednich prezentacji, dokładamy nowe – i dzieło gotowe.

Czy na pewno?

Dobre prezentacje - Sławek Błotny

Czy PowerPoint może zabić?

Nie ma jeszcze potwierdzonych przypadków, ale wiele osób cierpiało
wskutek narażenia na prezentację bez myśli przewodniej, nudną i podaną w mało angażujący sposób.
Dodatkowo słabe prezentacje trwają zwykle dłużej, niż przewidywał plan, co potęguje męki odbiorców.
Są przeładowane tekstem i nużące.

Slajdy mają wzmacniać przekaz słowny, a nie go zastępować.
Naszemu gatunkowi słabo wychodzi czytanie i słuchanie w tym samym czasie, skupiamy się raczej na jednej z dwóch czynności.
A na czym powinno nam zależeć?

Na tym, żeby publiczność słuchała ciekawej opowieści czy żeby wczytywała się w przydługi tekst slajdu
i wpadała w irytację z powodu konieczności robienia dwóch rzeczy naraz?

Dobre prezentacje - Sławek Błotny

Gdzie tkwi wyzwanie?

Prezentacja to sztuka, nie mam co do tego wątpliwości.

Wymaga:

  • umiejętności planowania i projektowania,
  • zmysłu plastycznego,
  • zdolności analizy i syntezy danych,
  • empatii i inteligencji emocjonalnej,
  • znajomości zasad przemawiania i argumentacji,
  • umiejętności storytellingu,
  • odrobiny talentu aktorskiego.
Dobre prezentacje - Sławek Błotny

Czytaj dalej

Odbiorca prezentacji

Jak przygotować dobrą prezentację - 18 prostych zasad - Sławek Błotny (pobierz e-book)